- Prva reč sa značenjem se obično javlja negde oko prvog rođendana , nakon čega se rečnik bogati i usložnjava.
- Sa pojavim prve reči u govoru deteta započinje i sintaksički razvoj i proces učenja gramatike.
- Do 1.5.godine nekad i kasnije, dete koristi govor u svrhu komunikacije tako da jedna reč koju izgovori ima funkciju cele rečenice.(Voda!-može značiti -Daj vodu mama! ili Žedan sam!)
- Oko 2. godine dete počinje kombinovati dve reči u rečenici (imenica +glagol ) npr. Tata brm, brm!
- Oko 3. godine dolazi do intenzivnog bogaćenja rečnika i napretka u složenosti rečenice. Deca u ovoj fazi počinju da usvajaju nastavke za množinu, predloge, usvajaju gramatički rod imenica, dok se najčešće greši u padežima
- Na uzrastu 3.5 – 4.godina dete usvaja većinu gramatičkih konstrukcija, njegov govor je sada razumljiv i široj socijalnoj sredini, može da vodi komunikaciju.
- Period od 2.do 5.godine se naziva periodom aktivnog sintaksičkog razvoja
Dete u početku koristi svoju opštu saznajnu moć da bi izrazilo značenje odnosa reči a kasnije kada usvoji dovoljno obrazaca ,samo ih razvrstava i pokreće urođene sintaksičke kapacitete.
Razlike u brzini usvajanja gramatike kod dece postoje .
Kako možemo pomoći detetu u usvajanju gramatike:
Razgovorom !
- Sto vise prilika za verbalnu komunikaciju dete ima, imaće više šansi da uvežba svoju jezičku spretnost
- Budite adekvatan govorni model detetu
- Ako dete pogreši ,nemojte ispravljati ,već nenametljivo pravilno izgovorite rečenicu za detetom (Oni trču .-Jeste ,oni trče! Vozimo se auto- Da ,vozimo se autom!)
- Roditelj ima NAJVEĆI uticaj na dečji govor kada zadovoljno i spontano razgovaraju!
Gramatički razvoj je dugotrajan proces ,koji se ne završava sa 5-6 godina već se proteže i do perioda adolescencije.