GOVOR NA UZRASTU 3-4 GODINE, ŠTA OČEKUJEMO?
- U ovom periodu deca postaju „pričljivija“, njihov rečnik postaje znatno bogatiji
⚫ govor je razumljiv za širu socijalnu sredinu
⚫ rečenica je uglavnom potpuna i gramatički korektna
⚫ zna da kaze kako se zove, preziva,koliko godina ima i ime bar dva drugara
⚫ postavlja pitanja o raznim temama(ko,šta,zašto?..)
⚫ razume kompleksnije verbalne naloge („Uzmi veliku loptu i daj bati“;)
⚫ zna da imenuje većinu predmeta iz svoje okoline da zapamti i ponovi bar 3 nakon
odredjenog vremena.
⚫ zna da recituje pesmice prepriča doživljaj,opiše radnju na slici
⚫ često se igra „kao bajagi“; igara(doktora učitelja…)
⚫ daje adekvatan odgovor na pitanja: „Sta radiš kada si gladan,žedan ?“;
⚫ kratak razgovor (2-3rečenice) - Kako stimulisati dalji napredak?
⚫ čitanjem priča osmišljavanjem novog dela price, predvidjanjem kraja
⚫ dajte zanimljive, šaljive odgovore na detetova postavljena pitanja,podstičite
kreativnost..
⚫ o tome sta se desilo u toku dana-pomažemo tako boljem prisećanju,razvijamo
memoriju i učimo vremenske relacije
⚫ igrama suprotnosti (veliko/malo,otvoreno/zatvoreno,toplo/hladno)
⚫ Igre brojanja, pogadjanja:“ima 4 noge, velike uši“..ko je to?;)
⚫ Igre memorije, trazenja razlika, razvrstavanja predmeta po jednoj osobini
⚫ Igre pogadjanja ukusa,mirisa, „čarobna torba šta skriva opisi…
⚫ igre seckanja lepljenja provlačenja nizanja jako su značajne..
⚫ podsticati samostalnost u svakodnevnim aktivnostima i kroz učestvovanje u kućnim poslovima ( mutiti testo,mutiti palačinke,brisanje prašine..)
Potražiti savet logopeda ukoliko:
– govor deteta je nerazumljiv za širu socijalnu sredinu
– dete ima poteškoća sa razumevanjem i izvršavanjem verbalnih naloga
– teško pretvara ideje u rečenicu, govor na nivou pojedinačnih reči