Upotrebom ruke utičite na razvoj govora
Mnogobrojna istraživanja potvrdila su neurološku povezanost izmedju polja zaduženih za govor i polja za motoriku šake. Uočeno je da su zone u mozgu, koje su zadužene za govor, aktivne kada se obavljaju motorički zadaci, kao i da se polja za motorno planiranje i izvršenje pokreta aktiviraju u toku govorenja.
Ova istraživanja potvrđuje i činjenica da deca koja imaju govorno- jezičke poremećaje, pervazivne razvojne poremećaje i dr. pokazuju i teškoće u motornom funkcionisanju ( u fukcionisanju preciznih pokreta šake- tzv.fina motorika, teškoće u motornom planiranju i izvršenju krupnih pokreta- grube motorike).
Pored razvoja govora, razvoj fine motorike utiče i na socioemocionalni razvoj i na razvoj školskih veština (držanje olovke, pisanje).
Ukoliko dete ne govori upravo se zbog toga savetuje da se pored tretmana sa logopedom otpočne i sa stimulacijom razvoja fine motorike.
Predlog aktivnosti za rad kod kuće:
- Dodirivanje raznih tekstura ( hrapave, glatke, plišane, lepljive…)
- mozaik- Lepljenje manjih komada papira po označenoj površini
- cepkanje papira
- bockalice
- razne vrste umetaljki
- nizanje perli
- provlačenje konopca- trake
- Igranje sa testom, peskom i vodom ( presipanje, oblikovanje)
- Nizanje pertli
- zakopčavanje dugmadi
- ubaciivanje klikera/ novčića u otvor
- Seckanje makazama
- Ređanje pirinča, pasulja