Dijagnostika poremećaja
U našem centru radimo logopedsku, defektološku i psihološku dijagnostiku (testiranje). Dijagnostika se vrši individualno od strane tima stručnjaka (logoped, psiholog i po potrebi defektolog).
Logopedska dijagnostika započinje uzimanjem anamnestičkih podataka (od roditelja ili staratelja) o govorno – jezičkim problemima koje dete ispoljava. Traje od 30 do 60 minuta, i zavisi od uzrasta deteta i njegovih teškoća. Logopedska dijagnostika obuhvata:
- ranu procenu govorno-jezičkog i kognitivnog razvoja dece do 3 godine
- procenu govorno-jezičkog razvoja dece od 3 do 6 godina
- procenu govorno-jezičkog statusa dece školskog uzrasta (procena čitanja, pisanja, računanja i artikulacije).
Na osnovu uputne dijagnoze pacijenta testiramo nekim pod sledećih testova:
- Test po Andersenu
- Globalni artikulacioni test
- Test za ispitivanje fonemskog sluha praksičke, gnostičke, prakto-gnostičke organizovanosti
- Test za oralnu praksiju
- Test za ispitivanju težine mucanja
- Semantički test
- Test za ispitivanje verbalnog pamćenja
- Trodimenzionalni test čitanja
- Test čitanja baziran na težini testa
- Predikcioni test za disgrafiju
Defektološka dijagnostika može biti opšta (primenjuje svaki defektolog) i specifična (u odnosu na prirodu problema kojim se defektolog bavi).
Opšti dijagnostički pristup obuhvata:
- Procenu organizovanosti psihomotorike (procena psihomotorike donjih ekstremiteta, procena psihomotorike gornjih ekstremiteta, procena mogućnosti kontrole motorike tela u celini, procena mogućnosti održavanje ravnoteže tela, procena koordinacije pokreta)
- Procenu organizovanosti psihomotorike (procena psihomotorike donjih ekstremiteta, procena psihomotorike gornjih ekstremiteta, procena mogućnosti kontrole motorike tela u celini, procena mogućnosti održavanje ravnoteže tela, procena koordinacije pokreta)
- Procena praksičke, gnostičke, prakto-gnostičke organizovanosti
- Procena organizovanosti govora
- Procena saznajnih funkcija
- Procena ponašanja deteta
Psihološka dijagnostika nam pomaže da razumemo dete i njegovo funkcionisanje. Dobijeni rezultati nam pomažu da nađemo najadekvatniji način za podsticaj njegovih potencijala i osmislimo individualni razvojni program za svako dete.
Psihološka procena oduhvata:
- Procenu kognitignog razvoja (pažnja, pamćenje, mišljenje i zaključivanje)
- Procenu razvoja govora
- Procenu ponašanja
- Procenu motoričkog razvoja
- Procenu secio-emocionalnog razvoja.
Takođe obuhvata, dijagnostiku smetnji i poremećaja dece i mladih, savetodavni rad sa decom, mladima i roditeljima, profesionalnu orjentaciju, porodičnu psihoterapiju. Naime, pored psihološke dijagnostike (primenom odgovarajućih psiholoških testova), analize dobijenih rezultata i upoznavanja roditelja sa istim.
Posao psihologa podrazumeva i individualni terapijski tretman deteta, ali i savetovanje roditelja i podršku porodici za sprovodjenje preporučenih terapijskih modela u porodičnoj sredini.